All for Joomla All for Webmasters

Luni - Vineri - 8:00 - 20:00

  •  0744 471 853
  •  office@psihologcopiipitesti.ro

VERBAL BEHAVIOR

Skinner sugerează în cartea sa ,,Verbal Behavior” (1957) faptul că şi comportamentul verbal este guvernat de aceleaşi contingenţe ce influenţează apariţia altor forme de comportament operant. Potrivit lui Skinner, comportamentul verbal nu ar trebui să fie caracterizat ţinandu-se cont de forma răspunsului, ci mai degrabă de funcţia pe care o îndeplineşte acel răspuns. Aşadar, behavioristul clasifică limbajul în termeni de “operanţi”. Fiecare operant având o anumită funcție:

  • Mand- este o cerere
  • Tact- este folosit pentru a eticheta un lucru;
  • Intraverbal- este folosit pentru a răspunde la o întrebare;
  • Echoic- un cuvânt repetat.

      Echoic-ul este emis in prezenta unui stimul verbal şi este menţinut de întăritori generalizaţi. Un exemplu pentru acest operant este acela în care terapeutul spune ,,maşină”, elevul repeta cuvantul ,,maşină”, după care terapeutul îi ofera imediat elevului întăritorul (baloane de săpun).

      Mand-ul este un operant verbal ce se află sub controlul motivaţiei şi este primul operant verbal achiziţionat de către copil. Atunci când vorbim de mand, copilul cere ceea ce îşi doreşte (există motivaţie), antecedentul este reprezentat de dorinţa copilului, iar consecinţa este specifică EO –adică copilul primeşte ceea ce a cerut. Exemplu: după o perioadă de timp în care copilul nu a avut acces la maşină, acesta spune ,,maşină”, iar terapeutul îi oferă imediat acces la maşina solicitată. Mand-ul poate fi predat prin transferul de la echoic - copilul vrea maşina pe care terapeutul o are în mână, aşa că terapeutul spune ,,maşină”. Copilul imita şi spune şi el ,,maşină” după care adultul îi dă maşina. După aceea terapeutul îi ofera copilului oportunitatea de a face transferul de la echoic la mand ţinând din nou în mână o ,,maşină’’ şi aşteptând să vadă dacă apare comportamentul verbal, dacă copilul spune ,,maşină” fără să mai aibă modelul verbal al adultului. Este posibil să fie nevoie de multe trial-uri de echoic până când copilul să ceară independent itemul dorit.

      Următorul operant verbal de care vom discuta este ,,tact”. Acesta se refera la etichetare. In antecedent se află mereu pereznt stimulul non-verbal, stimul care intră în contact cu unul din simţurile noastre. Consecinţa nu este una specifică, aşa cum se întâmpla în cazul mand-ului. Exemplu: Copilul vede o maşină şi spune ,,maşină”, iar terapeutul îi spune ,,Foarte bine, ai dreptate!” – aceasta fiind consecinţa.

      Ultimul operant verbal pe care o să-l descriem este ,,intraverbal”. Acest operant verbal presupune a răspunde la întrebări sau a avea o conversaţie, în care cuvintele sunt controlate de cuvintele interlocutorului. A răspunde la o întrebare este un comportament intraverbal, indiferent dacă întrebarea este adresată folosind limbajul semnelor, în scris sau vocal şi indiferent dacă răspunsul este dat în scris, folosind limbajul semnelor sau vocal. Exemplu: terapeutul întreabă copilul ,,ce are roţi?”, iar copilul răspunde ,,maşina”, acest răspuns este imediat urmat de un întăritor, terapeutul ii spune copilului ,,Minunat!” sau îi oferă o bucăţică de ciocolată. Intraverbalul se poate preda prin transfer de la fill-ins, tact sau echoic. În general începem predarea folosind cântecele, poveşti, sau activităţi zilnice şi treptat creştem complextitatea acestora. Este foarte important să predăm şi ,,inversul” ,,caţelul face…..(ham), ,,ham face…..(caţelul)”.

                 Fiecare funcție a cuvântului este învățată explicit de către copil. Un punct important de menționat este acela că la început, chiar și un simplu semnal sau un pointing spre obiect este recompensat. În acest punct al lecției, motivația copilului este foarte importantă.

                     Este important ca prompturile să devină cât mai puțin intruzive într-un timp cât mai scurt, până când copilul nu mai are nevoie deloc de prompt.

                   Verbal behavior este învățat și susținut de mediu- de oamenii care răspund la acest comportament într-un mod pozitiv. Aceste întăriri au că rezultat interacțiuni dintre ascultător și vorbitor, care produc procesul de comunicare.    

               De asemenea, Verbal Behavior reduce în majoritatea cazurilor comportamentele neadecvate, deoarece începe prin a folosi obiectele și activitățile preferate de copil pentru a-l motiva să înceapă să învețe.

                       Verbal behavior include și toate formele de limbaj nonverbal, cum ar fi: arătatul cu degetul, scrisul și chiar gesturile. Acesta se adresează atât copiilor verbali, cât și copiilor non-verbali, din acest motiv Verbal Behavior funcționează pentru aproape oricine cu întârziere în dezvoltare. Copiii non-verbali sunt învățați un sistem alternativ de comunicare, de obicei limbajul semnelor.

 

BIBLIOGRAFIE:

  • Barbera M. L. (2007). The Verbal Behavior Approach: How to Teach Children with Autism and Related disorders. Londra.
  • Sundberg, M. L., & Michael, J. (2001). The benefits of Skinner’s analysis of verbal
    behavior for children with autism. Behavior Modification, 25, 698-724.
  • Plavnick, J.B., & Normand, M. P. (2013). Functional Analysis of verbal behavior: a brif review. Journal of Applied Behavior Analysis, 46 (1), 349 – 353.
  • Shillingsburg, M. A., & Kelley, M. E., Roane, H. S., Kisamore, A., & Brown, M. R. (2009). Evaluation and training of yes – no responding across verbal operants. Journal of Applied Behavior Analysis, 42, 209 – 223.
  • Skinner B.F.(1957) Verbal Behavior, Statele Unite ale Americii.

Psih. Camelia FRANGULEA

Psih. Nicoleta DORE

Newsletter

Unde ne gasiti:

Adresa
Centrul Rainbow
Str. Gheorghe Doja 60, Pitesti - Arges
Numar de telefon
0744 471 853